Regler och villkor
ALLMÄNNA BOKNINGSVILLKOR
Dessa villkor gäller mellan Paper Waves AB (STILLEBEN) och dig som bokar direkt eller en annan enhet som går med på att skriva ett avtal med Paper Waves AB i enlighet med vad som står i bokningsbekräftelsen. Avtalet kan omfatta boende, aktiviteter och andra tjänster och produkter och även en kombination av dessa delar, nedan kallade Produkter.
1. Ansvarig organizor
Ansvarig arrangör är Paper Waves AB, www.stilleben.nu, Org.nr: 559200-8568. Paper Waves AB marknadsför Produkter via www.stilleben.nu,online-bokningar motorer hos leverantörer av produkter (microbutiker) samt på Stilleben Hotels receptionsdisk. Platsen är ansvarig för att informera dig om informationen enligt punkt 10 nedan och om alla större ändringar av din bokning eller ändringar i de specifika bokningsvillkoren. För bokningar inklusive regelbundna transportvillkor kan gälla.
2. Bokning och bokningsbekräftelse
Du kan boka via vår bokningsplattform på www.stilleben.nu. Efter bokning får du en bekräftelse via e-post. Bokningsbekräftelsen innehåller viktig information om din bokning. Var medveten om att innehållet i bokningsbekräftelsen stipulerar avtalsvillkoren.
Vi tillåter inte att bokningar görs via telefon.
För att kunna ingå ett avtal med STILLEBEN måste du vara 18 år vid bokningstillfället. Om du bokar som ett sällskap ska minst två personer vara 18 år gamla, om inga andra åldersgränser anges i bokningsbekräftelsen. En ID-kontroll kan göras vid incheckningen och tillträde kommer endast att beviljas om gästen uppfyller dessa krav. Du måste själv kontrollera bokningsbekräftelsen så snart du har fått den. Vid eventuella fel måste du nämna detta omedelbart.
Du tar ansvar för det faktum att den information du lämnar är korrekt. Du kommer att informera oss om eventuella allergier vid bokningstillfället så att vi har möjlighet att boka rätt produkt åt dig. Löften från vår bokningspersonal som är av betydelse måste nämnas i bokningsbekräftelsen så att de kan lita på. Vi tar inte ansvar för löften från en leverantör direkt till dig. Faktiska inchecknings- och utcheckningstider nämns i bokningsbekräftelsen. I hyrespriserna för stugor ingår inte kostnader för städning, uthyrning av sänglinnen och handdukar, babysängar, barnstolar, toalettpapper etc om de inte nämns i bokningsbekräftelsen.
3. Bindande bokning
Bokningen är bindande när STILLEBEN har bekräftat din bokning och när du har betalat den överenskomna bekräftelseavgiften inom den överenskomna tidsramen eller hela summan för bokningen.
4. Betalning
Du ska betala det överenskomna priset vid bokningstillfället plus eller minus förändringar i skatter eller avgifter som inträffade efter bokningen. Tidsinställning och mottagare anges i bokningsbekräftelsen. För bokningar som gjorts tidigare än 30 dagar före ankomst en bekräftelse avgift (förskottsbetalning) av 50% av bokningen skall betalas till STILLEBEN omedelbart med hjälp av kreditkortsbetalning (VISA eller Mastercard). Resterande belopp skall betalas senast 30 dagar före ankomst. För bokningar som görs 30 dagar eller mindre före ankomst ska hela summan betalas till STILLEBEN omedelbart med kreditkortsbetalning (VISA eller Mastercard) online.
Hela betalningen måste göras före ankomst. Betalning med faktura sker endast i undantagsfall och efter särskild överenskommelse. En fakturaavgift på 100 SEK tillkommer i dessa fall.
5. Försenad eller utebliven betalning
Har du inte betalat bekräftelseavgiften (som ska betalas vid bokningstillfället) får du 1 påminnelse om att utföra betalningen av resterande belopp via betalningslänken. Din bokning kommer inte att annulleras när din betalning har nått STILLEBEN senast det datum som anges i påminnelsen. Om du inte betalar inom den tidsramen kommer din bokning automatiskt att annulleras eftersom vi kommer att anse att du vill avboka och varvid bokningsvillkoren kommer att tillämpas. Vid utebliven betalning skickas ingen påminnelse. Även när du inte betalar bekräftelseavgiften kommer vi att betrakta detta som en avbokning och även i detta fall gäller bokningsvillkoren.
6. Ändring av bokning
Om du vill ändra något i din bokning debiteras en hanteringsavgift på 150 SEK. Tänk på att en ändring av ankomst- eller avresedatum betraktas som en avbokning. Endast förlängningar av befintliga bokningar ses inte som en avbokning. Ytterligare kostnader för transporter kan tillkomma.
7. Avbokning
Du kan avboka din bokning endast via e-post till STILLEBEN: booking@stilleben.nu. En avbokning via e-post är inte giltig förrän du har fått en skriftlig bekräftelse från STILLEBEN på att du har mottagit din avbokning.
8. Avbokningsavgift
Nedanstående avbokningsavgifter gäller om de inte skrivs annorlunda i din bekräftelse.
8.1. Avbokningsavgifter
Vid avbokning på ett datum som ligger 61 dagar före incheckningsdatumet debiteras endast en administrationsavgift på 300 SEK.
Från 60 till 30 dagar före incheckning debiteras 20 % av bokningsavgiften.
Från 30 till 14 dagar före incheckning debiteras 50 % av bokningsavgiften.
Mindre än 14 dagar före ankomst betraktas hela beloppet för bokningen som avbokningsavgift.
Tilläggsavgifter för bokningar och ändringar betalas aldrig tillbaka.
8.2 Avbokningsavgifter för paket
Se nedan specifika regler för paket.
9. Misstag och klagomål
Eventuella klagomål bör i första hand hanteras direkt med leverantören och bör hanteras omedelbart.
Om ändringar eller ersättning inte har skett kan du kontakta STILLEBEN på de kontaktuppgifter du hittar på din bokningsbekräftelse. Om du avstår från att försöka hitta en lösning under din vistelse eller om du inte har gett leverantören chansen att lösa problemet under din vistelse är din rätt att få ersättning inte längre tillämplig.
När du inte samtycker till den ersättning som erbjuds ska du informera STILLEBEN inom 60 dagar efter din avresa.
9.1. Rätt att upphöra med avtalet
I den situation som din bokning inte kan levereras enligt bekräftelsen av din bokning och om ingen ersättning kan hittas där skillnaden med den ursprungliga bokningen är så liten att det inte är av någon betydelse för dig (t.ex. en stuga eller hotell med samma standard), har du rätt att avbryta detta avtal och att få en återbetalning för värdet av bokningen minus den andel av bokningen du har använt. För att kunna säga upp avtalet bör du kontakta STILLEBEN på ovan nämnda avtalsuppgifter så snart du kan och 3 dagar efter din ankomst senast.
10. Information från Stilleben
Du får en skriftlig bekräftelse på din bokning via e-post. Du kommer att få dokumentation och annan information i god tid. Du kommer att informeras om större förändringar som påverkar din bokning. Du kan komma in i ditt boende från och med den incheckningstid som anges i din bekräftelse.
11. Beteende
Du måste följa instruktionerna, riktlinjerna och bestämmelserna för hela resan och boendet. Du ska vara uppmärksam på att ditt beteende inte stör eller orsakar skador på de fastigheter du använder.
Du får inte använda boendet för något annat ändamål än det som beskrivs i bokningen (vanligtvis fritidssyfte) och du får inte ha fler gäster i boendet än vad som ursprungligen överenskommits. Det är inte tillåtet att bjuda in andra gäster att campa eller vistas på anläggningen.
För både vistelser i stugor och på hotell tar du fullt ansvar för skador som uppstår under din vistelse. Om en skada uppstått före vistelsen ska du meddela STILLEBEN senast 24 timmar efter incheckningen. Om du inte följer dessa riktlinjer har STILLEBEN rätt att debitera dig för dessa kostnader.
12. Uppsägning
När brott mot ovan nämnda regler och riktlinjer sker på ett sådant sätt har STILLEBEN rätt att säga upp avtalet. I fall av ett tillfälligt boende också har ägaren av boendet rakt upp avtala på samma villkor som STILLEBEN . I sådana fall måste du lämna boendet omedelbart och ingen återbetalning kommer att beviljas, medan du fortfarande kommer att vara ansvarig för att kompensera de kostnader du har skapat.
13. Sekretess
När du betalar godkänner du också att dina kontaktuppgifter kommer att hanteras av STILLEBEN. Målet är att göra regelbunden gästadministration och att STILLEBEN har tillförlitlig ID-dokumentation av sina gäster i händelse av en olycka och att möta upp med avbokningsvillkor och administrate möjliga ersättningar och eller skador. Kontaktuppgifterna kan också användas för att informera försäkringsbolag och betalningsbolag. Gästen kan också kontaktas för marknadsundersökningar eller i marknadsföringssyfte såsom ett nyhetsbrev eller broschyrer. Vid bokning online och även efter resan kan gästen få ett uppföljningsmeddelande som innehåller en enkät. Kundens kommentarer är av stor betydelse för oss. Svaren kommer att ingå i en större utredning och kommer att publiceras som en del av detta på ett sådant sätt att de anonyma. Som gäst kan du när som helst informera oss om du inte vill vara en del av utredningarna.
Mer information om detta ämne finns här: www.datainspektionen.se
14. Villkor för överlämning
En överlämning av en bokning kan endast ske före ankomstdagen för gästerna och i samförstånd med STILLEBEN. Vid överlämning av transporter måste transporten komma överens och särskilda villkor kan gälla.
15. Frågor relaterade till din bokning
Om du har frågor om din bokning kan du kontakta STILLEBEN på detta telefonnummer +46 708 111 609,
eller via e-post: booking@stilleben.nu
16. Force Majeure
Om en resa/bokning inte kunde ske av en anledning som ligger utanför STILLEBEN:s ansvar. STILLEBEN kommer att försöka hantera eventuella risker i förskott så mycket som möjligt, men ibland, även när allt gjordes för att undvika vissa situationer och konsekvenserna av det, kan det vara att STILLEBEN inte har kontroll. I sådana sällsynta situationer stilleben kan inte hållas ansvarig och ingen ersättning kommer att ges. Detsamma gäller STILLEBEN:s leverantörer.
Vi förbehåller oss rätten till lagändringar och prisändringar som ligger utanför vår kontroll.
17. Tvister
Vid tvister kan du kontakta allmänna reklamationsnämnden eller tribunalen.
18. Avtal om verksamhet
Vid alla utomhusaktiviteter ska du alltid ha bra, helst vattentäta vandringsskor, kläder som är anpassade för vädret och en vattenflaska.
Priser och tillgänglighet finns i receptionen eller på begäran via e-post.
För uthyrningsaktiviteter tar vi inget ansvar för vädret och konsekvenserna av det. Om du inte kan använda den hyrda redskap (kanoter, GPS, mountainbikes ...) erbjuder vi dig en gratis ombokning, beroende på tillgänglighet under din vistelse. Denna ombokning bör göras före uthyrning, inte efteråt.
När du använder uthyrningsutrustningen är du försäkrad när något går fel. Denna försäkring täcker dig om något fel med det material du hyr och när du använder det på ett normalt sätt. Det är ditt eget ansvar att inte ta onödiga risker som kan påverka din och andras säkerhet. Om du avstår från att göra det du agerar på egen risk.
Alla guidade aktiviteter kan komma att ändras beroende på tillgänglighet och väderförhållanden. Dag och tid kan variera beroende på tillgänglighet, men kommer att meddelas i receptionen. Prata med oss för mer information och bokningar.
Om du vill avboka bokade aktiviteter, upp till 90 dagar före ankomst, debiteras en administrationsavgift på 500 SEK. Mellan 90 och 31 dagar före ankomst debiteras 50 % av det totala beloppet. Från och med 30 dagar före ankomst kan vi tyvärr inte göra någon återbetalning. När du har bokat dessa aktiviteter godkänner du dessa allmänna villkor som nämns på vår hemsida och under bokningsprocessen.
19. Avtal om uthyrning av stugbostäder
Incheckning
Beroende på din bokning levereras fräscha sängkläder och handdukar.
Gratis parkering finns framför stugan.
Brandsläckare, brandfilt och förbandslåda finns i stugan.
Sopor måste sorteras vid källan för att den ska kunna återvinnas. Litet hushållsavfall kan samlas i den markerade gröna behållaren framför stugan. Matrester går i en pappersbrun påse (finns gratis i lokal butik) och samlas i den markerade bruna behållaren framför stugan. Papper, kartong, glas, plast och metallavfall ska kasseras i containerparken intill den lokala butiken Tempo.
Är det något som saknas eller inte fungerar i din stuga? Vänligen meddela oss omedelbart efter ankomsten till huset och senast 24 timmar efter incheckningen. Vi kommer att se till att hjälpa dig så bra som möjligt.
Utcheckning
Vänligen markera alla objekt nedan med ett X vid utcheckningen och returnera detta dokument tillsammans med dina nycklar i hotellets reception.
Lämna huset i samma skick och möbler i samma läge som incheckning.
Fylla på förbrukningsvaror som du har använt (kaffe, kryddor, diskmedel ...) om det behövs.
Ställ in värmen på samma nivå som incheckningen.
Köket och matsalen är rena och det finns ingen mat kvar i skåpen.
Diskmaskinen och tvättmaskinen är rena och tomma.
Kylen/frysen, kaffebryggaren och ugnen är tomma och rena.
Om du har använt grillen ber vi dig att ta ut askan och rengöra grillen.
Allt skräp är ute och kasseras i respektive behållare.
Det finns 1 täcke och 1 kudde på varje säng.
Sängkläder/handdukar återbetalas i receptionen.
Om du har hyrt en internetrouter har du returnerat den i receptionen.
Du har kollat huset och alla dina tillhörigheter är packade.
Särskilda villkor för paket
1. Utfärdare och researrangör: Stilleben
Om resan är en paketresa gäller följande särskilda villkor. I alla andra fall gäller de ovan nämnda allmänna bokningsvillkoren. Ett paket är en resa som har skapats i förväg och som innehåller olika delar, t.ex. aktiviteter, boende eller en kombination av dessa delar eller en annan turisttjänst. Boende i kombination med guidning, sportevenemang, en konsert kan till exempel vara ett sådant paket. Detta under förutsättning att arrangemanget varar i minst 24 timmar eller omfattar en övernattning eller när tjänsterna inte säljs separat till priser som är relaterade till varandra. Hyra av boende är till exempel inte ett paket.
I egenskap av arrangör ansvarar STILLEBEN för vad du har att kräva till följd av avtalet. Ansvaret gäller även sådana prestationer som ska genomföras av någon annan än STILLEBEN. Information i kataloger, broschyrer och på webbplatsen är bindande för STILLEBEN , men kan ändras innan avtalet ingås under förutsättning att det finns en tydlig reservation i förväg och att du tydligt informeras om ändringen.
STILLEBEN förbehåller sig rätten till eventuella tryck- eller korrigeringsfel.
Som researrangör skall STILLEBEN garantera
Att du får en bekräftelse på din bokning och relaterade åtgärder. Att informationen ges om hur betalningen ska göras, incheckningsförfaranden och andra instruktioner i samband med paketet. Att paketet är i linje med de beskrivningar som du har fått på bokningsbekräftelsen. STILLEBEN kan inte hållas ansvarig för information som tillhandahålls av tredje part utanför kunskapen om STILLEBEN och som STILLEBEN inte bör vara medveten om.
2. Avbokningsvillkor för paket
Vid avbokning på ett datum som ligger 61 dagar före incheckningsdatumet debiteras endast en administrationsavgift på 300 SEK.
Från 60 till 30 dagar före incheckning debiteras 20 % av bokningsavgiften.
Från 30 till 14 dagar före incheckning debiteras 50 % av bokningsavgiften.
Mindre än 14 dagar före ankomst betraktas hela beloppet för bokningen som avbokningsavgift.
Tilläggsavgifter för bokningar och ändringar betalas aldrig tillbaka.
3. Ändring av villkor före avresa eller avbokning av paketresor.
STILLEBEN kan ändra villkoren för ett paket till din nackdel endast om det tydligt anges att detta kan ske.
Vid en ökning av kostnaderna för STILLEBEN inträffar efter det att avtalet har blivit bindande, får STILLEBEN ta ut dessa extra kostnader endast när de är relaterade till
förändringar i transportkostnaderna
förändringar i skatter eller andra avgifter som är relaterade till tjänster del av detta paket
förändringar i valutakurser som påverkar kostnaderna för STILLEBEN för paketet.
Priset får inte ändras under de sista 20 dagarna före ankomstdatumet och ändringar måste meddelas omedelbart. Även prissänkningar av paketet meddelas upp till 20 dagar före ankomstdatumet. Ändringar, vare sig det gäller höjningar eller sänkningar, som understiger 60 SEK kommer inte att beaktas. Du kan frånträda avtalet när STILLEBEN informerar dig om att de inte kommer att fullfölja den utlovade leveransen av tjänster och om avtalsbrottet är av sådan betydelse för dig att du inte kan gå med på det längre. Detta gäller även när bokningsvillkoren ändras till din nackdel.
När STILLEBEN vill häva avtalet eller ändra bokningsvillkoren ska STILLEBEN informera dig så snart som möjligt och följaktligen låta dig veta att du också kan frånträda avtalet enligt vad som står ovan. Du ska informera STILLEBEN så snart du kan om du vill häva avtalet eller inte. Om du inte gör det förlorar du din rätt att frånträda avtalet.
4. Kompensation
När du bestämmer dig för att frånträda avtalet har du rätt att boka ett annat paket för samma eller högre kvalitet om STILLEBEN kan erbjuda det. När du accepterar ett paket för en lägre kvalitet har du rätt att få en återbetalning för skillnad i pris. När du bestämmer dig för att inte acceptera ett alternativt paket eller när STILLEBEN inte kan erbjuda dig ett alternativt paket kommer du att återbetalas så snart som möjligt. Ovanstående klausuler träder också i kraft när STILLEBEN avbryter paketet. När du vill använda rätten att frånträda avtalet ska du informera STILLEBEN så snart du kan, men senast 3 dagar efter din ankomst. Om du inte informerar STILLEBEN om din rätt att få någon ersättning om det är tillämpligt. Rätten till ersättning gäller inte när STILLEBEN visar:
Att minimibeloppet för deltagarna inte har uppnåtts och att du har informerats i god tid i enlighet med avtalet. Eller
Paketet kunde inte utföras på grund av force majeure, en händelse som inte kunde beaktas i förväg av STILLEBEN, även om alla åtgärder vidtogs.
När annulleringen är beroende av en leverantör för STILLEBEN behöver MAN inte kompensera enligt pt. 2 som skrivits ovan när leverantören av STILLEBEN konfronteras med en sådan force majeure.
5. Ändringar efter ankomsten
Om ändringar sker efter ankomstdatumet och en viktig del av tjänsterna inte kan erbjudas, ska STILLEBEN erbjuda ett giltigt alternativ utan extra kostnad för dig. Om ett sådant alternativ inte kan erbjudas eller om du av en rimlig anledning inte accepterar alternativet ska STILLEBEN i förekommande fall erbjuda dig utan extra kostnad transport till en plats för din återresa eller en annan plats som du bestämmer. Om denna plats är av lägre värde ska du kompenseras för skillnaden.
6. Andra misstag
I de fall då misstag inträffar andra än skrivet ovan, har du rätt till ersättning när misstaget inte görs av dig. Du har inte rätt att få ersättning när misstagen och konsekvenserna ligger utanför STILLEBEN:s ansvar eller som kan förutses eller undvikas av STILLEBEN vid bokningstillfället. Detsamma gäller när misstaget görs av en leverantör av STILLEBEN , eller ens en leverantör av en leverantör.
7. Överlämnande av avtalet
Du har möjlighet att lämna över din bokning till en annan resenär, men endast i samförstånd med STILLEBEN. I vissa situationer kan en alternativ resenär nekas eller debiteras extra kostnader. Sådana situationer kan uppstå när en leverantör kräver att, till exempel transportföretag som STILLEBEN har inkluderat i paketet. Du kommer att informera STILLEBEN minst 5 dagar före avresa och en avgift på 150 SEK kommer att debiteras av STILLEBEN. Följaktligen kommer den alternativa resenären att vara den nya ägaren av bokningen/avtalet och alla klausuler som rör detta kommer att gälla. STILLEBEN ska informera dig om eventuella VISUM- och ID-krav inom EU, men du som resenär ansvarar för att vidta åtgärder för att vara i linje med formaliteterna.
Senast uppdaterad: 16 februari 2022